Monday 13 August 2012

TAZKIRAH: MACAM MANA NAK DAPAT MALAM LAILATUL QADAR??

ASSALAMUALAIKUM...


syukur alhamdulillah ke hadrat ILAHI hari ni masuk hari ke-24 umat ISLAM berpuasa...
sape2 yang perasan, hari ni saja saya da updated blog ni 2 kali...
akibat terlalu bosan, dan lebih banyak luangkan masa dengan blog kesayangan saya ni..

tadi, masa lepas balik kerja..
lepas mandi, solat asar...sementara nak tunggu masuk waktu berbuka...
saya psang la radio nak dengar waktu berbuka..
almaklumlah, kawasan rumah saya sekarang xmacam rumah saya kat kampung...
surau sebelah rumah je kat kampung tu...ni nak dengar azan pon jauh kat sini...
hmmmm..berbalik pada topik kita malam nie...
saya nak share kan sikit ilmu yang saya dapat masa tengah dengar tazkirah oleh Dato' Siti Bahiyah Mahmood kat radio tadi...





MACAM MANA NAK MENIKMATI MALAM LAILATUL QADAR???


  • macam mana yang korang tahu, ISLAM melarang keras umatnye meneguk arak...
-orang yg pernah ambik arak, dan xpernah bertaubat tidak akan dipandang oleh ALLAH S.W.T.

  • orang yang memutuskan sillaturahim sesama manusia
-jangan pernah sesekali memutuskan hubungan sillaturahim sesama kita...kalo ada perselisihan faham, segera lah memohon maaf sesama sendiri..

  • memohon keampunan dengan kedua orang tua kita
-takkan la kita nak tunggu pagi raya, baru nak mohon keampuanan dengan mereka..
hari-hari biasa pon kita boleh mohon keampuanan dengan mereka..

  • xbertegur sapa
-seperti saya bagi tahu tadi, kalo ada yang bergaduh tu..segeralah memohon maaf...
xperlulah bermasam muka terlalu lama...

hmm..saya bukanlah ustazah untuk berceramah lama...tapi, cukuplah sekadar berkongsi ilmu apa yang saya dapat hari ni..yang kurang itu datang dari saya, yang lebih itu datang dari ALLAH S.W.T.
sekian...

credit: lyasigadies

No comments:

Post a Comment